Det var intet mindre end et mirakel, da de første printere så dagens lys, og folk selv kunne printe selvangivelser, ansøgninger og festsange ud. De fleste mennesker har da også i dag en printer stående. Det samme gælder arbejdspladserne, også her har printerne været til uvurderlig hjælp gennem tiden. Tiderne er dog skiftet, og i dag foregår rigtigt meget arbejde online. Fordi vi så let kan dele og sende ting til hinanden, printes der nu langt mindre end for blot få år siden.
Derfor har man hos landets kontorforsyninger, boghandlere og andre steder, hvor der sælges billige printerpatroner, oplevet et faldende salg i denne varegruppe. Det gælder i høj grad for salg til virksomheder, men heller ikke hos borgerne er der den samme efterspørgsel som der var engang.
Kampen om placeringen i søgeresultaterne
Netop på grund af den faldende efterspørgsel er det nødvendigt for forhandlerne at gøre sig ekstra umage for at kapre de kunder, der er. Her har mange forstået, at online markedsføring er nødvendigt, da en stor del af kundernes liv foregår på nettet. Når det gælder online markedsføring, er der en række indsatsområder, man kan kaste sig over, herunder linkbuilding, som handler om at skabe links, der peger ind til forretningen.
Det kan lyde abstrakt, og det er da heller ikke noget, man i det daglige tænker over, men ikke desto mindre er det noget, der har endog meget stor betydning i kapløbet om at ligge øverst i søgeresultaterne på nettet. Her er der en række faktorer, der spiller ind i forhold til placeringen, og linkbuilding er altså en af dem.